https://www.vf.se/2024/11/06/jag-forstar-att-alla-som-foljer-oss-garna-vill-hitta-en-syndabock-21f4d/
"Etta i CHL-tabellen och femma i SHL â men in i novemberuppehĂ„llet efter en stormig vecka med rubriker om mĂ„lvaktskris.
I en stor VF-intervju om hösten berÀttar nu sportdirektör Rickard Wallin om hur Damian Clara matchats fel, genombrottsmannen som tagit en ledarroll och veteranen han tycker fÄtt för mycket kritik.
NÀstan en tredjedel av SHL-sÀsongen Àr spelad, CHL-gruppspelet avklarat med ett slutspel som Àr mindre Àn en vecka bort.
Rickard Wallin blickar mot de mÄnader som passerat av sÀsongen 2024/2025, pratar om toppar och dalar och konstaterar:
â Vi har fĂ„tt testa vĂ„rt lag pĂ„ lite olika sĂ€tt vilket Ă€r lite frustrerande men kan vara bra om vi tar oss genom det pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
â Det finns saker i alla lagdelar och pĂ„ individnivĂ„ som vi hade hoppats att fĂ„ se och som jag tycker att vi har fĂ„tt se, som lite olika kombinationer pĂ„ backsidan som slagit vĂ€l ut och en fin offensiv bredd. Men kanske att helheten inte âliratâ riktigt sĂ„ ofta som jag hade hoppats.
â Sen vann vi de sex första matcherna av serien â och förvĂ€ntningarna skruvades upp ytterligare. Prestationen totalt sett Ă€r bra, skulle jag sĂ€ga. Men resultatmĂ€ssigt hade vi hoppats pĂ„ lite mer. Och det fanns ocksĂ„ en stor portion ödmjukhet att det faktiskt skulle kunna se ut sĂ„ hĂ€r under inledningen.
Varför kÀnde du sÄ?
â Som alltid har vi en del nya spelare, nu i ganska stora roller. Och en stor bredd framför allt pĂ„ forwardssidan dĂ€r alla ska hitta sin roll och göra den bra â men ocksĂ„ att spelare kan hamna i situationer dĂ€r man inte alltid Ă€r den allt gĂ„r genom.
Wallin fortsÀtter:
â Den rollsökningsfasen, som jag tror kommer bli vĂ„r styrka om det gĂ„r som vi vill i lĂ€ngden, krĂ€ver ganska stort tĂ„lamod av bĂ„de spelare och trĂ€nare sĂ„ att allt skulle stĂ€mma i november trodde jag inte.
PÄ plussidan Àr det omöjligt att inte plocka fram mÄlproduktionen.
MÄltoppen i SHLPlacering och lag Antal matcher Antal mÄl MÄlsnitt
1) FĂ€rjestad 16 61 3,82
2) LuleÄ 15 47 3,13
3) SkellefteÄ 17 51 3,0
3) Frölunda 16 48 3,0
5) BrynÀs 16 46 2,88
â SĂ„klart en positiv sak. Vi har gjort nog med mĂ„l framĂ„t, och framför allt skapat nog med chanser för att göra sĂ„ mĂ„nga mĂ„l.
För Ă€ven nĂ€r det gĂ€ller âexpected goalsâ, den underliggande statistiken som lĂ€gger samman flera offensiva parametrar, ligger FĂ€rjestad i toppen av SHL.
â Vi har varit farliga framĂ„t men kanske utan att gĂ„ pĂ„ riktigt alla cylindrar heller. Men dĂ€r har vi pĂ„ individnivĂ„ haft vĂ„ra toppar som levererat och vunnit matcher Ă„t oss. DĂ€r handlar det om att fĂ„ helheten med fler kedjor som levererar oftare sĂ„ vi blir Ă€nnu farligare â sĂ„ vi blir Ă€nnu jobbigare att spela emot.
âBlivit hĂ„rt drabbadeâ
En annan given plusfaktor Àr PP-spelet.
â Absolut. Det var en del i spelet dĂ€r vi hoppades fĂ„ ut lite mer mot i fjol. Jag tycker vi har material för att vara effektiva och farliga och totalt sett över sĂ€songsstarten tycker jag att vi varit bra dĂ€r. SĂ„ hoppas jag vi fortsĂ€tter. Sen har vi spelat för lite PP under de hĂ€r matcherna â det Ă€r den stora minusposten dĂ€r.
PP och BP i SHLPowerplaytoppen i SHL hittills
Placering och lag Antal tillfÀllen Antal PP-mÄl Effektivitet
1) FĂ€rjestad 38 14 36,84 %
2) HV 71 40 11 27,50 %
3) Ărebro 37 10 27,03 %
4) SkellefteÄ 38 10 26,32 %
5) Rögle 39 10 35,64 %
Boxplaytoppen i SHL hittills
Placering och lag Antal tillfÀllen Antal inslÀppta Effektivitet
1) Ărebro 36 5 86,11
2) SkellefteÄ 43 6 86,05
3) BrynÀs 30 5 83,33
4) Linköping 43 8 81,40
5) Rögle 31 6 80,65
...11) FĂ€rjestad 59 15 74,58
PÄ andra sidan av vÄgskÄlen finns boxplay.
â Framför allt har disciplinen och det faktum att vi dragit pĂ„ oss för mĂ„nga utvisningar blivit kostsamt för oss. Sen tycker jag â utan att anvĂ€nda det som ursĂ€kt â att vi blivit vĂ€ldigt hĂ„rt drabbade och vĂ€ldigt hĂ„rt bedömda under inledningen, sĂ€ger Wallin och fortsĂ€tter:
â Men vi har ocksĂ„ tagit tag i nĂ„gra av de delarna med disciplinen och frustrationen â som jag kĂ€nde lĂ„g och bubblade under inledningen â som nu har blivit bĂ€ttre. Men vi har drivit spelet i princip alla matcher vi spelat och ligger Ă€ndĂ„ pĂ„ minus 17 utvisningar totalt efter 16 matcher. Det tycker jag inte speglar matcherna, för Ă€ven om vi varit odisciplinerade bör vi fĂ„ med oss fler utvisningar framĂ„t ocksĂ„ om nivĂ„n ska vara lika, framför allt pĂ„ hemmaplan. Förhoppningsvis fĂ„r vi lite retroaktiv utdelning dĂ€r.
En sak Wallin varit tydlig med i Ärets lagbygge har handlat om en trupp med mer bett i, med mer kÀnslor och med mer fysik.
Fler utvisningar, Àr det nÄgot man fÄr rÀkna med nÀr man har en sÄdan trupp?
â RĂ€kna med... En del Ă€r att vi har sĂ„na karaktĂ€rer som vi hoppas och tror kan byggas samman till ett lag som ska kunna bli vinnande i lĂ€ngden sĂ„ mĂ„ste man ocksĂ„ ha lite âgamebreakersâ. Men det krĂ€ver ocksĂ„ mycket av spelarna sjĂ€lva, av oss ledare och framför allt coacherna â att fĂ„ de killarna att fĂ„ anvĂ€nda sina styrkor utan att det övergĂ„r i frustration.
â Men Ă„terigen: Jag tycker laget vĂ€nt tillbaka till en bĂ€ttre plats rent mentalt nu mot slutet Ă€ven om vi dĂ„ inte fĂ„tt med oss resultaten. Hockey ska vara kĂ€nslor â men det gĂ€ller att kontrollera dem.
Defensiva toppen i SHLLag & placering Antal matcher Antal inslÀppta Snitt/match
1) Ărebro 16 29 1,81
2) Frölunda 16 31 1,94
3) BrynÀs 16 36 2,25
4) TimrÄ 16 38 2,38
5) LuleÄ 15 36 2,4
...12) FĂ€rjestad 16 51 3,19
Ser man till inslÀppta mÄl per match Àr det bara bottenlagen HV71 och Modo som har sÀmre snitt per match.
Defensiven totalt sett, hur utvÀrderar du den?
â Vi har en ganska klar bild av hur vi spelat och vi har inte slĂ€ppt till sĂ„ mycket chanser och vi Ă€r inte sĂ„ dĂ„liga defensivt sĂ„ det borde se ut pĂ„ det sĂ€ttet. DĂ€remot har vissa av misstagen bĂ„de frĂ„n försvars- och mĂ„lvaktsspelet gjort att det blivit sĂ„, sĂ€ger Wallin och fortsĂ€tter:
â Förenklat: Vi har slĂ€ppt till för stora chanser och för enkla mĂ„l. Sen blir det lĂ€tt stora svĂ€ngningar under sĂ€songsinledningen och vi jobbar stenhĂ„rt pĂ„ att justera de saker vi kan justera. Men jag tycker inte att försvarsspelet har varit sĂ„ dĂ„ligt. Det blir mer en sanning av resultat och att vi slĂ€ppt in sĂ„ mycket mĂ„l â dĂ„ kĂ€nns det mycket sĂ€mre. Det Ă€r ingen ursĂ€kt, men vi försöker bedöma försvarsspelet objektivt pĂ„ ett bra sĂ€tt.
Talande siffrorna
PDO Ă€r en underliggande statistik som vĂ€ger samman skott- och rĂ€ddningsprocent. En vedertagen sanning dĂ€r Ă€r att lag â mot slutet av sĂ€songen â brukar hamna runt 100 procent.
Innan dess: Ligger man högt över 100 â laget har haft flyt.
Ligger man lĂ„ngt under 100 â laget har haft oflyt.
FĂ€rjestads PDO efter ligger pĂ„ 100,44 â sĂ„ inget konstigt dĂ€r.
Det som sticker ut, Ät tvÄ hÄll, Àr siffrorna individuellt sett.
Som 11,94 i skottprocent â högst i hela ligan.
Under de senaste nio Ă„ren â sĂ„ lĂ„ngt SHL gjort historiska siffror tillgĂ€ngliga â har det endast hĂ€nt tvĂ„ gĂ„nger att ett lag efter 52 omgĂ„ngar haft över 10 procent, FĂ€rjestad sjĂ€lva faktiskt bĂ„da gĂ„ngerna i form av sĂ€songerna 23/24 och 17/18.
Men sticker ut gör Àven rÀddningsprocenten pÄ 88,50.
SĂ„ lĂ„gt har aldrig nĂ„got SHL-lag avslutat en sĂ€song senaste tio Ă„ren â endast vid 5 av 126 tillfĂ€llen har lag ens slutat under 90 procent nĂ€r 52 omgĂ„ngar spelats.
Att döma av historien, ni kommer börja sÀtta fÀrre chanser men era mÄlvakter kommer börja göra fler rÀddningar?
â Ja, det Ă€r historiskt helt riktigt, sĂ€ger Wallin.
Det har varit mycket fokus pÄ mÄlvakterna senaste tiden, vad kÀnner du totalt sett kring Max Lagacé och Damian Clara?
â Det Ă€r vĂ€ldigt mĂ„nga som vĂ€ldigt snabbt Ă€r duktiga pĂ„ att bedöma hur vĂ„ra mĂ„lvakter presterar och vad det finns för kapacitet i dem, sĂ€ger Wallin som medger att Damian Clara haft det jobbigt och fortsĂ€tter:
â Jag tycker ocksĂ„ kritiken i framför allt TV4 och Ă€ven vissa andra medier inte varit sĂ„ nyanserad som man kan önska. Vi snackar om en 19-Ă„rig kille som gör sin första sĂ€song i SHL som vi alla har stora förhoppningar pĂ„. Sen kommer det ett stort tryck med att vara mĂ„lvakt i FĂ€rjestad â och jag har ett jĂ€tteansvar eftersom det Ă€r jag som satt ihop det mĂ„lvaktspar som vi har.
â Om de efter 16 matcher presterat pĂ„ den nivĂ„ vi trodde? Nej, definitivt inte men jag tror fortfarande att vi har ett bra mĂ„lvaktspar om de spelar som de kan. Hade vi fĂ„tt göra om det kanske vi hade matchat en aning annorlunda.
PÄ vilket sÀtt?
â Max har inte spelat sĂ„ mycket, framför allt nu pĂ„ slutet pĂ„ grund av skadan, som vi kanske hade sett framför oss. Det har blivit en matchning som vi kanske gjort annorlunda om vi fĂ„tt göra om det.
âGjort det vi begĂ€rtâ
För nÀr det kommer till Max Lagacé menar Wallin att kritiken Àr delvis obefogad.
â Max har faktiskt rĂ€ddat fler skott Ă€n förvĂ€ntat. Jag vet att sĂ„n statistik inte Ă€r vad folk vill höra, för det Ă€r inte sĂ„ kĂ€nslan Ă€r kring vĂ„rt mĂ„lvaktsspel. Och ja, jag kan ocksĂ„ tycka att det Ă€r nĂ„got mĂ„l Max borde rĂ€ddat men totalt sett har han spelat ganska stabilt och vunnit fyra av sex matcher i SHL plus alla i CHL.
â Max har egentligen gjort det vi begĂ€r av honom. Det Ă€r fel att lĂ€gga krisstĂ€mpeln över honom totalt sett. Det som skett Ă€r att vi inte matchat vĂ„r unga mĂ„lvakt pĂ„ ett sĂ€tt som gjort att han fĂ„tt vĂ€xa in i SHL-kostymen i lugn och ro. Sen fĂ„r man tycka vad man vill om vĂ„rt mĂ„lvaktspar â men jag kĂ€nner ingen oro för Max prestationer. Det Ă€r mer att det blivit en tuff start för honom nĂ€r han inte fĂ„tt spela sĂ„ mycket, nĂ€r han inte fĂ„tt den förstaspaden som han hoppats och sett framför sig som den mer rutinerade mĂ„lvakt han Ă€r.
Varför har det blivit sĂ„? Han har varit skadad nu pĂ„ slutet â men kunde absolut stĂ„tt fler matcher innan dess?
â Ja, sĂ„ Ă€r det. Det fanns eller finns en tanke att inte gĂ„ pĂ„ en mĂ„lvakt för tidigt. Ha en belastning dĂ€r bĂ„da ska kunna vinna matcher och dessutom trĂ€na pĂ„ ett sĂ€tt som gör att man hĂ„ller i lĂ€ngden, sĂ€ger Wallin och fortsĂ€tter:
â Det Ă€r svĂ„rt för mĂ„lvakter att spela mycket och hĂ„lla kvalitet utan att det blir slitage. Men det har blivit en olycklig utveckling pĂ„ hur vi matchat in Clara frĂ„n start. Och det fĂ„r vi i ledningen titta pĂ„ och ta pĂ„ oss ansvar för ocksĂ„.
â Det Ă€r ocksĂ„ speciellt nĂ„gra matcher som gjort att helhetsbilden har pĂ„verkats enormt mycket. Ăven för oss. Det Ă€r svĂ„rt för spelare, ledare, media och Ă€ven fans att försöka vara nyanserade i det. Men nu Ă€r vi dĂ€r vi Ă€r. SjĂ€lvförtroende Ă€r en sak man mĂ„ste jobba hĂ„rt för att fĂ„ tillbaka och det ska vi göra.
âInte som ett tv-spelâ
MÄnga fans skriker om en mÄlvaktsvÀrvning.
â Vi försöker alltid göra vĂ„rt lag bĂ€ttre. Nu Ă€r lĂ€get som det Ă€r men verkligheten Ă€r inte som i ett tv-spel dĂ€r man bara kan byta mĂ„lvakt om det inte funkar. Göra en fantasytrejd och fĂ„ in en ny mĂ„lvakt, back eller forward, sĂ€ger Wallin och medger.
â Mitt jobb nu Ă€r att hĂ„lla reda pĂ„ marknaden. Och det gör vi â pĂ„ alla positioner. Men ocksĂ„ att stötta vĂ„ra coacher sĂ„ att de fĂ„r ut sĂ„ mycket som möjligt av materialet vi har i alla lagdelar. Det Ă€r ett dubbeljobb.
I det nÀrmsta perspektivet, hur jobbar ni framÄt med mÄlvakterna?
â Vi har en plan, men den kĂ€nner vi inget behov av att prata om i media. Men vi har suttit i möten jag, Tomas och âMaskenâ och vi har system för att jobba med saker. Sen ger det inte fĂ€rdiga resultat över en natt.
â Men vi Ă€r inte nöjda med hur det varit och hur det utvecklat sig, framför allt för Damian. Sen finns det grejer i försvarsspelet, som totalt sett varit bra, dĂ€r vi gjort för stora misstag och inte hjĂ€lpt varandra. Att skrika efter att vi ska agera, göra âhard actionsâ som löser alla problem kan man göra. Men det gĂ„r inte bara att trycka pĂ„ en knapp.
â Jag vet att alla hatar att höra om en process. Det Ă€r skittrĂ„kigt Ă€ven att prata om. Men det Ă€r smĂ„ justeringar som ofta pĂ„ sikt ger bra resultat. Och vi behöver göra saker annorlunda, helt klart.
Det har Àven riktats en del ögon och kritik mot Maciej Szwoch, hur ser du pÄ hans ansvar och roll i situationen?
â Jag tycker inte att det Ă€r lĂ€ge att göra bokslut kring nĂ„gon del av trĂ€narteamet offentligt. Narrativt blir att det Ă€r fel pĂ„ nĂ„got, och det fattar jag. Vi försöker ocksĂ„ identifiera vad vi kan göra bĂ€ttre och det gör âMaskenâ hela tiden.
â Vi har suttit i möten och framför allt han sjĂ€lv försöker stötta, hjĂ€lpa och hitta nya vĂ€gar framĂ„t. Men bĂ„de âMaskenâ, jag och alla andra vill att det ska vara bĂ€ttre Ă€n det varit.
Wallin fortsÀtter:
â Jag förstĂ„r att alla som följer oss i vĂ„tt och torrt vill hitta en syndabock. Hitta felet. Men man fĂ„r inte glömma det som Ă€r bra heller. Inget försvarstal, men vi Ă€r faktiskt bara i början av november. Precis allt mĂ„ste bli bĂ€ttre om vi ska fĂ„ ut nĂ„got bra som slutprodukt.
Hyllar Bergkvist
Ett av höstens mest intressanta FBK-namn att följa har varit Axel Bergkvist, backen som nu skulle fÄ en rejÀl chans och vars istid ökat med fyra minuter per match.
Hur ser du pÄ hans första tredjedel av sÀsongen?
â Jag tycker Axel varit jĂ€ttebra. Han har tagit sig an den uppgiften och ocksĂ„ fĂ„tt en roll dĂ€r han vet vad vi förvĂ€ntar oss av honom och tvĂ€rtom. JĂ€ttekul att han lagt ner jobbet och haft tĂ„lamod. Det Ă€r inte bara poĂ€ngutdelningen som gör att vi Ă€r nöjda, helhetsspelet Ă€r mycket bĂ€ttre.
Wallin fortsÀtter:
â Dessutom har han vĂ€xt ut till en viktig ledargestalt i gruppen. Han Ă€r en oerhört stabil kille pĂ„ alla sĂ€tt och vis. Ibland tar det tid med utvecklingskurvan men jag tycker han tillsammans med August Tornberg nu bildat ett vĂ€ldigt stabilt backpar. Jag ser fram emot att följa Axel resten av Ă„ret â hur han kan bygga vidare pĂ„ det.
Sportdirektören pratar om sjÀlvförtroendet som vÀxt hos Bergkvist och drar en parallell till mÄlvakterna som saknar just den varan.
â Det Ă€r just det som Ă€r kruxet. Om man bara tittar pĂ„ misstag isolerat ser saker och ting förjĂ€kligt ut ibland. Men man mĂ„ste ocksĂ„ sjĂ€lv tolerera misstag. Och ofta behöver det vara en stor övervikt pĂ„ de positiva grejerna för att man ska kunna tolerera misstagen sjĂ€lvförtroendemĂ€ssigt.
â Det har hĂ€nt mycket jobbiga grejer i matcherna som laget fĂ„r lĂ€ra sig att hantera nu. Det Ă€r en skitjobbig grej, men pĂ„ sikt en nyckelsak för att nĂ„ framgĂ„ng."